23 grudnia 2019 r.
Przemysław Daca, Prezes Wód Polskich, zaznaczył, że Wody Polskie kompleksowo modernizują Odrzańską Drogę Wodną. - Modernizujemy śluzy m.in. na Kanale Gliwickim i Odrze skanalizowanej od Kętrzyna do Brzegu Dolnego. Zakończyliśmy budowę stopnia wodnego Malczyce i projektujemy już Stopnie Wodne w Lubiążu i Ścinawie. Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski wskazał, że niemal 95% transportu towarów na świecie odbywa się drogą morską, dlatego tak ważne są inwestycje w porty, szczególnie w rozwój portów multimodalnych, łączących transport morski, żeglugi śródlądowej, kolejowy i drogowy.
Prezes Wód Polskich Przemysław Daca podkreślił, że umowa na odbudowę ostróg, czyli tam bocznych, pozwoli na osiągnięcie III klasy żeglowności. Dzięki wykonanym pracom możliwe będzie dostosowanie stanu technicznego i geometrii konstrukcji elementów zabudowy regulacyjnej koryta rzeki Odry w postaci 341 ostróg zlokalizowanych na odcinku 123 kilometrów, od Ścinawy w województwie dolnośląskim do ujścia Nysy Łużyckiej w województwie lubuskim. Realizacja robót pozwoli odbudować najbardziej zniszczone ostrogi oraz opaski brzegowe, zminimalizuje erozyjne oddziaływanie nurtu na brzegi rzeki i poprawi warunki żeglugowe oraz nawigacyjne poprzez zwiększenie średnich głębokości i bardziej zbilansowany transport rumowiska. Dodatkowo w ramach zadania inwestycyjnego usunięte zostaną przemiały i wypłycenia na 12 odcinkach rzeki Odry. Jak dodał Przemysław Daca, inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa powodziowego mieszkańców - pozwoli na bezpieczne prowadzenie akcji lodołamania i zapobiegania tym samym powodziom zatorowym.
Wytypowane do remontu ostrogi zostaną odbudowane zgodnie z rozwiązaniami architektoniczno-budowlanymi typowymi i powszechnie stosowanymi przy zabudowie rzek nizinnych. Podstawowe materiały, które zostaną wykorzystane w trakcie prac budowlanych, czyli kamień i faszyna, która jest rodzajem wikliny - są przyjazne dla naturalnego środowiska wodnego oraz przybrzeżnych gruntów. Odcinki Odry, na których będą prowadzone roboty położone, obejmują gminy: Nowa Sól, Krosno Odrzańskie, Gubin, Cybinka, Czerwieńsk, Sulechów, Zielona Góra, Trzebiechów, Zabór i Bojadł.
Całkowity koszt projektu wynosi ponad 117 mln złotych. Z kolei 20 grudnia w Centrum Unijnych Projektów Transportowych została podpisana umowa o dofinansowanie ze środków unijnych na sumę ponad 84 mln złotych.
Prace będą prowadzone do 2023 roku, w miesiącach zimowych, poza okresami, w których jest konieczne zachowanie okresów ochronnnych dla tarła ryb i lęgu ptaków.
Zespół Komunikacji Społecznej PGWWP
Fot. Wody Polskie: Podpisanie umowy
Pozostałe aktualności